Introducció
1-Ideal
Global de
l’UD
2-Diagnostic
Inicial
2.1-Anàlisis de
l’Entorn
2.2-Marc
Teòric
2.3-Caracteristiques de
l’Aprenent
2.4-Resum
3-Objectius
4-Continguts
5-Activitats
d’Ensenyament-Aprenentatge
6-Temporalització
7-Activitats
i Criteris d’Avaluació
8-Estratègies
Didàctiques
9-Conclusions
10-Bibliografia
INTRODUCCIÓ:
Aquesta
unitat didàctica realitzada per el Pol Vizuete i el Marc Valverde, estudiants
de 2n de Grau de CAFE, va dirigida al món de l’educació secundària obligatòria,
concretament a la elaboració i representació d’una escena relacionada amb
l’àmbit de l’expressió corporal i dansa.
Hem escollit
aquest tema perquè creiem que l’expressió corporal és una eina molt potent per
a la educació dels alumnes i que s’utilitza amb poca freqüència en l’etapa de
educació secundària obligatòria.
A més,
l’expressió corporal és una àmbit en el que cap dels dos alumnes que hem
realitzat la programació d’aquesta unitat didàctica tenim gaire experiència,
fet que ens va motivar des de primer moment per aprendre nous continguts i
ampliar el nostre ventall de coneixements.
1-IDEA GLOBAL DE
LA UD.
La nostra
unitat didàctica va dirigida a nens i nenes de 12 a 13 anys del segon curs
d’educació secundària obligatòria (ESO).
Aquesta
programació pretén com a finalitat global dotar als alumnes de 2n d’ESO d’actituds
i aptituds relacionades amb l’expressió corporal i dansa per poder arribar a
representar una escena coreogràfica.
Els
objectius plantejats en la unitat didàctica són de diferents tipologies com:
l’assimilació de conceptes relacionats amb la història de l’expressió corporal,
els tipus de dansa o els diversos autors influents en les diferents corrents,
l’adquisició de conductes motrius/habilitats com poden ser els diferents
moviments realitzats en l’escena coreogràfica; l’adquisició d’actituds envers
l’entorn o les persones pel que fa la cooperació en grup i el bon ambient de
treball a més a més de la comunicació no verbal entre els companys; la
recreació i el gaudiment a l’hora de representar les escenes.
Aquesta
unitat didàctica està programada per dur-la a terme el 3r trimestre 2n curs de
la ESO, i té una durada de 20 sessions de 1 hora cadascuna (45 minuts comptant
amb que els nens tindran 10 minuts per canviar-se al inici i 5 minuts al final
per anar a la següent classe). S’impartiran dues sessions a la setmana (dilluns
i dimecres)
Pel que fa
el tipus d’activitat que es duran a terme en la programació, trobem per una
banda el visionat en projector de diversos conceptes relacionats amb
l’expressió corporal i dansa (vídeos de diferents tipus d’escenes, power points
d’autors i corrents, etc) i d’altra banda, les activitats pràctiques on els
alumnes realitzaran exercicis de ball i
comunicació no verbal i expressaran emocions i sentiments mitjançant
l’expressió corporal.
L’opció
metodològica emprada serà donar de forma directiva mitjançant activitats i
exercicis el material necessari i complementari per poder construir l’escena
coreogràfica (durant les primeres
sessions), i deixar les ultimes 8 sessions perquè els alumnes puguin elaborar
l’escena de forma creativa posant en pràctica els recursos donats a les
primeres classes.
Els
objectius els avaluarem mitjançant les últimes sessions de la programació, on
els alumnes hauran de representar l’escena coreogràfica que hauran preparat amb
els recursos d’expressió i el material mostrats a classe.
2-DIAGNÒSTIC
INICIAL
2.1 ANÀLISI DE L’ENTORN
El centre on realitzarem les sessions de la nostra
unitat didàctica serà l’escola Verge del Roser de Vallirana, una escola
concertada fundada l’any 1955 que consta de educació preescolar, educació
primària i educació secundaria.
L’escola disposa d’un pati amb una pista gran de 40
x 20 m i una pista petita de 28 x 15 m, a més d’un gimnàs de parquet cobert de
45 x 30m.
L’adreça del centre és:
Pl. Sant Domènec, 1 VALLIRANA
08759
Telf: 93 683 28 46 / 606429630 / 606354886
Fax: 93 683 27 23
Material:
Per la pràctica de les sessions, haurem de disposar
de:
-Un projector i un ordinador per el visionat dels
continguts teòrics.
-Altaveus per posar música a l’hora de fer els
exercicis de dansa.
-Cordes i bastons com a implements per l’expressió
corporal.
-Màscares per realitzar exercicis sense expressió
facial.
-Els alumnes hauran de venir a les classes amb roba
còmode de fer esport.
Instal·lacions
utilitzades:
-Pista gran de 40 x 20 m.
-Pista petita de 28 x 15 m.
-Gimnàs de parquet cobert de 45 x 30m,
Un cop identificat el nostre lloc de treball hem de
començar a realitzar l’estudi i la anàlisis del DAFO.
El DAFO és una
eina per conèixer la situació real en que es troba l’organització, empresa o
projecte i planificar una estratègia de futur, en aquest cas sería com
programar i planificar els objectius que assoliran els alumnes un cop es dugui
a terme la unitat didàctica.
Anàlisis
Intern:
Debilitats i Fortaleses
Anàlisis
Extern:
Amenaces i Oportunitats
DAFO
FORTALESES:
-L’expressió corporal com a eina potent d’educació.
-Es un àmbit que el pot practicar qualsevol alumne.
-Aprenentatge lligat a la diversió.
-Aprenentatge en grup.
DEBILITATS:
-Vergonya a expressar sentiments i emocions per
mitjà del cos.
-Discriminació dels sexes. (Mite de que la dansa es
per les nenes)
OPORTUNITATS:
-És un món per descobrir.
-Els alumnes a qui els hi cridi l’atenció poden
practicar activitats extraescolars.
-Instal·lacions adients per realitzar les
activitats (gimnàs cobert amb intimitat)
AMENACES:
- Les escenes són grupals, si un nen/a es posa malalt
perjudicarà a la resta.
-Si el gimnàs es troba ocupat i fa mal temps, no es
podrà practicar al pati.
Per a fer una avaluació inicial de cada alumne
personalment podem fer servir a la primera sessió com a presa de contacte i per
a fer-nos saber el nivell individual de cada nen/a:
Representar davant dels companys una acció
quotidiana.
Representar i interpretar gestos coneguts.
Ballar una dansa senzilla coneguda.
2.2 MARC
TEORIC
El que volem aconseguir amb aquesta UD és que els
alumnes assoleixin uns conceptes bàsics i es sentin motivats a l’hora de parlar
de l’expressió corporal i dansa.
Per a delimitar que es expressió corporal i dansa
tenim la referència: http://blocs.xtec.cat/mefos/files/2011/05/b_4.pdf (pàg. 181 Propòstes didàctiques d’E.F.)
“Què és Expressió corporal?
Es parla molt d'expressió corporal. Es parla molt
d'aquest bloc de continguts que a molts especialistes porta de cap.
L'expressió són balls? L’expressió és fer
representacions?
Una de les mil definicions possibles (i per a
nosaltres encertada) de l'Expressió corporal és: “Tècnica, disciplina o matèria
que desenvolupa la capacitat d'entendre el propi cos i d'interpretar amb ell,
per poder relacionar-se amb els altres”. És un llenguatge del cos. Així, doncs,
l'Expressió corporal no té sentit si no serveix per entendre's millor i
comunicar-se amb els altres. Expressar-se requereix d'una tècnica, sovint
difícil, i d'uns continguts que es poden aprendre i avaluar. Expressar-se dóna
riquesa motriu, i és per això que cal incorporar l'Expressió corporal
immediatament a les programacions anuals de l'Educació Física. Algunes
condicions indispensables per poder fer una bona Expressió corporal són:
Desenvolupar de forma prèvia, en els nostres alumnes, la capacitat
d'observació. Si som capaços d'observar els altres, els podrem entendre en la
seva expressió i hi haurà comunicació. Treballar en els nostres alumnes una
bona imatge corporal (representació mental del propi cos) i un bon esquema
corporal (ídem, en relació a l'espai que ocupa) Moltes vegades fent expressió
ens solaparem amb el grup temàtic Control i consciència corporal. Especialment
en els apartats de treball de la percepció espaial i temporal. Cal un bon
domini de l'espai i del temps per expressar-se millor.”
Pel que fa a la teoria i història de la dansa tenim
a M.Ortiz (2002) pg 20-99
· Expresión Corporal. Una propuesta didáctica para
el profesorado de educación física. “El Ballet surge en Francia en el siglo XVI
por iniciativa de la nobleza en las Cortes Reales, por lo que recibe el nombre
de “Ballet de Cour” o Ballet de Corte.” On ens dona un ampli contingut de tota
la història de la dansa passant per tots els moviments i corrents fins als més
nous i actuals. Que més concretament el que volem és fer un resum minuciós de
tot el contingut i adoptar-lo en forma atractiva de resum per als alumnes.
En quant a la
manifestació del ritme em volgut nodrirnos de coreografies i músiques ballables
per al nostre nivell tal com bé ens ensenya l’E.J. Martínez i M.L. Zagalaz, Ritmo
y Ezpresión Corporal (2006) “Estructura de la coreografía y dinámica del paso.”
On recull tot un conjunt d’escenes, passos i balls que ens han sigut molt útils
a l’hora d’el·laborar les sessions. Sobre tot en el moment d’ensenyar
mobilitzacions dels diferents segments corporals amb ritme musical com poden
ser les percusions que es poden fer amb peus i terra i mans i parts del cos,
etc.
Per a diferènciar els diferents segments corporals
i la bona postura i correcció d’aquesta hem fet servir una combinació
d’exercicis controlats i supervisats d’estiraments miotendinosos, tonificació
muscular i relaxació destinats a preveure i corretgir les possibles futures conseqüències
nocives d’una inadequada col·locació postural (ja que son adolescents i encara
estan en etapa de creixement). El mètode ens proporciona la tècnica de base
correcte i indispensable per a integrar i organitzar el moviment del cos en la
nostra activitat quotidiana o esportiva, ademés de contribuir en un benestar
global el llibre de l’autora –Pilar
Dominguez en el seu propi llibre, Metodo Pilar Dominguez. (revista on-line) “El Método
Pilar Domínguez es un conjunto sistematizado de ejercicios cuya finalidad es
conseguir un uso correcto del cuerpo. Los ejercicios combinan el trabajo
muscular y fascial en secuencias de movimientos y posturas que priorizan y
buscan la correcta alineación y colocación de los elementos óseos y articulares.”
2.3
CARACTERÍSITQUES PERSONALS.
A la classe
de 2n d’ESO on impartirem les sessions de la nostra Unitat Didàctica, tenim 27
alumnes (nens i nenes) nascuts l’any 2002 (13 anys o a punt de complir-los) i 3
alumnes (nens) repetidors, nascuts l’any 2001. Dels 27 alumnes tenim 13 nens i
14 nenes, per tant, a la classe tenim 30 alumnes (16 nens i 14 nenes) d’entre
13 i 14 anys.
D’aquests 30
alumnes tenim 5 nens i una nena que practiquen futbol, 4 nens i 5 nenes que
practiquen bàsquet i 3 nenes que practiquen aeròbic. A més, tenim una nena que
fa solfeig (música) extraescolars. La resta (11) no realitzen cap activitat
extraescolar.
Com podem
observar, tenim un grup bastant heterogeni, on 19 dels 30 alumnes realitzen
alguna pràctica esportiva o amb relació amb la música fora de l’escola.
Pel que fa les característiques
físiques, tenim una classe amb estatures molt heterogènies, ja que ens trobem
en la l’etapa on la majoria de les nenes han passat el peak height velocity i
els nens estan a punt de passar-lo tal i com ens indiquen Mirwald,
R.L., Baxter-Jones, A.D.G., Bailey, D.A., Beunen G.P. An assessment of maturity
from anthropometric measurements. Medicine and Science in Sports and Exercise
2002: 34(4); 689-694.
“the closer an individual is to
these events, the more accurate the prediction. Therefore, the ideal age of
prediction is 9 to 13 years in females and 12 to 16 years in males.”
Pel que fan
les característiques tècniques, partim d’una base amb un nivell molt inicial.
Basant-nos
en l’enquesta donada a classe, on preguntem als alumnes si han tingut alguna
experiència personal relacionada amb l’expressió corporal i dansa, ens trobem
amb:
-9 de les 14
nenes reconeixen haver realitzat alguna activitat d’expressió corporal i dansa.
-3 dels 16
nens reconeixen haver realitzat alguna activitat d’expressió corporal i dansa.
Pel que fa
l’entorn social del grup, tenim una classe que porta junta des de primer de
primària exceptuant els tres repetidors que es van afegir a 4t de primària i un
alumne que es va incorporar a 1r de ESO (aquest últim ja coneixia a la gent de
classe i no va tenir cap problema de integració).
En general, tenim una classe que no ha
tingut problemes acadèmics i on l’entorn és favorable per l’aprenentatge, ja
que com podem veure al treball de fi de màster a la Universitat de Granada de Susana M.
Martos Villén (2010) (pg 12-13), sobre el plà
d’acció tutorial d’alumnes de 2n d’ESO que podem veure clarament
aquesta adolescència mitjana presenta
els següents trets definitoris en la majoria dels adolescents del grup:
“• Comencen a desenvolupar l'objectivitat i el relativisme integrador12• Es creen conductes i vivències noves en les quals destaquen sentiments,creences, i actituds socials i personals• Evoluciona la moral i la filosofia de vida, així com el respecte mutu• Intel·lectualment es desenvolupa un pensament apte per operar sobre funcionsabstractes, la qual cosa no implica l'abandó de les operacions concretes• Consoliden hàbits i aptituds per a l'estudi• Es rendeix culte a l'amistat i al companyerisme.”
“• Comencen a desenvolupar l'objectivitat i el relativisme integrador12• Es creen conductes i vivències noves en les quals destaquen sentiments,creences, i actituds socials i personals• Evoluciona la moral i la filosofia de vida, així com el respecte mutu• Intel·lectualment es desenvolupa un pensament apte per operar sobre funcionsabstractes, la qual cosa no implica l'abandó de les operacions concretes• Consoliden hàbits i aptituds per a l'estudi• Es rendeix culte a l'amistat i al companyerisme.”
2.4 RESUM.
Tenint en
compte les fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces que hem definit per
elaborar la nostra unitat didàctica, i l’entorn que envolta i les
característiques personals del grup d’alumnes de 2n d’ESO als quals va dirigida
aquest treball, haurem de plantejar uns objectius i uns continguts assequibles
per a la gran majoria de l’alumnat que realitzi les sessions de la unitat
didàctica.
Partint de
que ens trobem en unes instal·lacions escolars, haurem de seguir la política
interna i externa del centre per el bon funcionament d’aquest.
Les primeres
classes que impartirem seran dirigides,
on de manera grupal els alumnes aprendran els conceptes relacionats amb
l’expressió corporal i realitzaran activitats i balls d’expressió amb la
intenció de anular la gran debilitat de sentir vergonya a l’hora d’expressar sentiments i emocions per
mitjà del cos.
A més, durant el treball en grup que realitzaran
els alumnes durant les últimes sessions, i partint de que tenim una classe amb
característiques físiques i tècniques molt heterogènies, intentarem barrejar
nens i nenes per tal de que els grups tinguin característiques semblants.
Els objectius que plantejarem seran de
3 tipus diferents: uns més centrats en conceptes teòrics, on l’alumnat
coneixerà els continguts més rellevants del món de l’expressió corporal i
dansa, un altres en habilitats motrius per realitzar les activitats físiques
d’expressió corporal i les danses dirigides, i finalment una altres centrats en
les actituds i valors que es treballaran durant l’elaboració per grups de
l’escena coreogràfica final.
3.OBJECTIUS
DIDÀCTICS.
L’alumne, acabar tot el procés de l’UD, serà capaç
de...
1. Definir
els conceptes i autors més rellevants de
l'expressió corporal i dansa.
2.
Interpretar una escena coreogràfica d'expressió corporal i dansa.
3. Apreciar
la importància que tenen els elements no verbals en los processos comunicatius
en la expressió corporal y dansa.
4. Implicar
la cooperació amb els companys del grup.
5. Distingir
els diferents segments del cos a l’hora d’expressar-se.
6. Analitzar
l'espai i el temps (escenari, ritme, duració).
4.CONTINGUTS.
* Els autors més rellevants segons l’època.
* La història de les activitats d’expressió
corporal.
* El tipus de dansa segons l’època.
* Els elements relacionats amb l’escenografia.
º El vestuari.
º Els escenaris.
º La música.
* Fase d’adaptació (escalfament).
*Treball d’estiraments posterior a les pràctiques.
º
Localització de la musculatura implicada en l’exercici.
º Realització
dels estiraments més eficients.
º Pràctica
d’estiraments dinàmics i estàtics.
* Expressió mitjançant la comunicació no verbal.
º Treball de segments superiors.
º Treball de segments inferiors.
º Treball de tronc.
º Combinacions dels segments.
*Establiment de grups.
ºBon ambient de treball.
ºDinamisme de la classe.
5.
ACTIVITATS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE.
-Tasca per una primera pressa de contacte.
º Enquesta per identificar l’experiència prèvia de
l’alumnat amb el món de l’expressió corporal i dansa.
º Exercici de resposta oberta on es demana al
alumnat que expressi el que significa l’expressió corporal i dansa per a ell.
-Visionat en projector dels continguts teòrics que
l’alumnat haurà de conèixer al principi de cada sessió.
-Realització de l’escalfament al inici de cada
pràctica.
-Realització d’estiraments al final de cada
pràctica.
-Balls dirigits pel
professor dels diferents tipus de dansa treballats a classe.
-Exercicis d’expressió corporal per la comunicació
no verbal.
ºJocs d’expressió amb les extremitats superiors.
ºJocs d’expressió amb les extremitats inferiors.
ºJocs d’expressió amb el
tronc.
-Exercicis de lluita de bastons.
-Activitat d’expressió corporal i dansa dirigida
pel professor on s’estableixen les bases que haurà de tenir l’escena
coreogràfica final.
-Distribució dels grups en l’espai per poder
treballar sobre l’escena que representaran al final de la unitat didàctica.
-Examen teòric sobre els continguts treballats a
classe.
-Avaluació de l’escena coreogràfica.
6.
TEMPORALITZACIÓ.
7.
ACTIVITATS I CRITERIS D’AVALUACIÓ.
Activitat
d’avaluació 1:
“Mini-test” (molt fàcil) per a assegurar
l’assoliment dels continguts teorics:
·Definir els
conceptes i autors més rellevants de
l'expressió corporal i dansa.
Test de 10 preguntes amb 4 opcions de resposta
(a,b,c o d)
-Comprobar que els alumnes coneixen i diferencien
els terminis expressió i comunicació, i que els apliquen correctament.
·Quines corrents d’expressió Corporal són les
correctes?
a)
Psicològica, escènica, metafísica i medica
b)
Metafísica, nuclear, escènica i mecànica
c)
Metafísica, pedagògica, artística i psicoanalítica ß 1 punt
d)
Pedagògica, artística, psicològica i mecànica
I així fins a 10 preguntes que ens serveixin per
fer una valoració “grosso modo” del
nivell de contingut teòric de l’alumnat.
Cada resposta acertada val 1 punt, les fallades, no
sumen res i tampoc resten.
0-4’9 Suspès
5-6 Aprobat
6-7 Bé
8-9 Notable
9-10 Excelent
Aquest exàmen teòric val un 20% de l’assignatura, per tant la nota que n’obtinguem l’haurem de
multiplicar per 0,20.
Si en XXXXX ha tret un 7, d’aquest apartat
tindrà: 7x0,20=1.4
Exemples d'instruments d'avaluació:
Cada segment té un màxim de 25 punt per tant cada
alumne aspira a una puntuació màxima de 150 punts.
0-25: molt baix
25-50: baix
50-75: insuficient
75-100:suficient
100-125: bó
125-150:Molt bó
Aquest apartat val 15% en el complet de la part de l’assignatura d’E.C.D.
Per tant, la puntuació obtinguda (p.e.111) la
dividirem pel màxim total (150) = 0.74 x
10 = 7.4 i ho multiplicarem per 0.15 = 1,125
Per poder valorar i fer una avaluació sumativa o
final procurarem interpretar tota la informació recollida durant la Unitat
Didàctica i veure fins a quin punt s'han assolit els objectius previstos tant a
nivell individual com de grup classe.
Ademés tenim la informació numèrica del instruments d’avaluació
8.
ESTRATÈGIES DIDÀCTIQUES.
Metodologia:
La metodologia emprada en aquesta unitat didàctica
és la mixta.
Hem triat aquest tipus de metodologia perquè pensem
que la combinació de sessions analítiques, on el professor dóna els recursos
necessaris per assolir l’objectiu final d’elaborar l’escena coreogràfica
(directiva i massiva), i de sessions més globals on l’alumnat és qui decideix afegir
i combinar els elements d’expressió corporal i dansa treballats a classe per a
la construcció de l’escena (distribuïda per grups), és més adient per poder
assolir els objectius plantejats. Les primeres sessions seran sessions
analítiques i les últimes 8 sessions seran globals.
Estils
d’ensenyament:
Pel que fa els estils d’ensenyament, trobem estils
de reproducció, on els alumnes imiten el model establert per el professor
(sessions analítiques), i estils de producció, on l’alumnat produeix les
respostes utilitzant amb llibertat els recursos donats a classe per a
l’elaboració de l’escena.
Aspectes
de gestió i organització de les sessions:
Pel que fan la formació de grups, les primeres classes
seran de participació massiva de tota la classe (30 alumnes), i a partir de la
sessió numero 13, es formaran grups de 6 persones entre les quals hi hauran
igual o semblant número de persones dels dos sexes. En total tindrem 5 grups de
6 persones.
El material necessari per dur a terme les sessions
constarà de:
-Un projector i un ordinador per el visionat dels
continguts teòrics.
-Altaveus per posar música a l’hora de fer els
exercicis de dansa.
-Cordes i bastons com a implements per l’expressió
corporal.
-Màscares per realitzar exercicis sense expressió
facial.
-Els alumnes hauran de venir a les classes amb roba
còmode de fer esport.
L’espai necessari per les pràctiques serà:
-Pista gran de 40 x 20 m.
-Pista petita de 28 x 15 m.
-Gimnàs de parquet cobert de 45 x 30m
Pel que fan les rutines organitzatives, les
sessions duraran 45 minuts comptant amb que els nens tindran 10 minuts per
canviar-se al inici i 5 minuts al final per anar a la següent classe).
El gimnàs i els
vestuaris hauran d’obrir-se puntualment per al bon funcionament de la classe.
SESSIÓ EXEMPLE:
9. CONCLUSIONS.
La unitat didàctica treballada, principalment ens
ha aportat nous coneixements, ja que l’àmbit de l’expressió corporal i dansa és
un món del que coneixíem poc i hem pogut gaudir i aprofitar l’experiència per
aprendre nous conceptes i recursos a mesura que anàvem realitzant la nostra programació.
Creiem que la Unitat Didàctica que hem realitzat
podria servir com a eina per potenciar les habilitats d’expressió corporal de
l’alumnat, i no descartem el poder utilitzar-la (amb algunes modificacions) si
en un futur pròxim ens dediquem al món de la docència en l’Educació Secundària
Obligatòria.
Com a propostes de millora, potser ser més experts
en matèria per poder arribar més encara al moll de l’os d’aquesta i així la
feina a realitzar hagués estat més senzilla, tot i que ha estat
Pel que fa l’elaboració del treball, un cop vam
tenir la idea principal clara i els recursos bibliogràfics a l’abast, ens va
ser bastant fàcil la construcció de la Unitat Didàctica seguint les
instruccions indicades per el professor Carles González.
Els principals problemes van ser sobre els
continguts degut a la poca experiència que teníem en aquest àmbit, però gràcies
a la informació de la que disposàvem vam poder superar aquest obstacles.
La cooperació i la col·laboració amb el company per
a la realització del treball ha sigut molt bona, ja que tots dos ens hem
involucrat en igual percentatge i hem aportat idees amb les que estàvem
d’acord.
Aquest factor, lligat al suport d’anar treballant a
les pràctiques, ha sigut clau per a l’elaboració de la Unitat Didàctica, ja que
al anar avançant matèria amb el tema de les pràctiques que tocava a les
diferents setmanes ens ha fet poder arribar a la data d’entrega amb el treball
ja estructurat i mig fet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada